Polska Msza Myśliwska

Wykonawca: 
Zespół Reprezentacyjny Sygnalistów Myśliwskich HUBERTUSY przy Kole Łowieckim nr 31 „Bażant” w Świnicach Warckich
Kraj: 
Polska

Lech Głowicki ukończył Państwową Średnią Szkołę Muzyczną w Bydgoszczy w klasie waltorni. Przez wiele lat, aż do przejścia na emeryturę, grał w Orkiestrze Reprezentacyjnej Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Jego przyjacielskie kontakty z członkami bydgoskiego Koła Łowieckiego nr 6 „Złoty Róg”, a przede wszystkim z ówczesnym pierwszym prezesem koła – Edmundem Sitkiem oraz sekretarzem – Krzysztofem Krykiem zaowocowały powstaniem kilku kompozycji i opracowań muzyki łowieckiej. W roku 1994 komponuje „Marsz pożegnalny myśliwego” na 4 rogi pless, 2 waltornie i róg par force, a w roku 1995 „Marsz Bydgoskich Myśliwych” na 4 rogi pless i 3 waltornie. W międzyczasie Lech Głowicki dokonuje opracowania na 2 rogi myśliwskie „Ostatniego pożegnania myśliwego” Edmunda Sitka, na septet instrumentów blaszanych, „Chóru myśliwych” z opery „Henryk VI na łowach” Karola Kurpińskiego oraz „Pieśni myśliwskiej z opery „Hrabina” Stanisława Moniuszki.

Podczas uroczystej mszy św. w Bazylice p.w. św. Wincentego à Paulo w Bydgoszczy w 1994 roku po raz pierwszy w Polsce zostaje wykonana „Msza hubertowska” Reinholda Stiefa przez czterdziestoosobową orkiestrę dętą Pomorskiego Okręgu Wojskowego w opracowaniu Lecha Głowickiego i pod jego batutą. Znakomita akustyka świątyni oraz perfekcyjne wykonanie utworu wywarły na słuchaczach olbrzymie wrażenie. Muzyków nagrodzono długimi, rzęsistymi oklaskami na stojąco. Przeżycia religijno-artystyczne, jakie doznał Edmund Sittek i Krzysztof Kryk, zrodziły pomysł na stworzenie polskiej mszy myśliwskiej. Zwrócili się z prośbą do swojego przyjaciela, Lecha Głowickiego, aby podjął się skomponowania takiego dzieła. I tak, po około dwóch latach prac, w 1996 roku wieloczęściowy utwór został ukończony. Powstała pierwsza „Polska Msza Myśliwska” na wielką orkiestrę dętą, później opracowana przez kompozytora na 2. trąbki, 2. waltornie, 2 puzony i tubę. Do dzisiaj zachowały się jedynie 3 części tej partytury. Po szesnastu latach od powstania dzieła Krzysztof Kadlec dokonuje jej opracowania na kwintet instrumentów blaszanych (dwie trąbki, róg, puzon i tuba). W tej formie nastąpiło prawykonanie utworu 28 lipca 2012 roku w Sierakowicach podczas Mszy Hubertowskiej w ramach trwającego IX Festiwalu Kultury Łowieckiej Knieja 2012. Wykonawcą kompozycji był Zespół Muzyki Myśliwskiej „Hubertus brass”  z Gdyni pod kierownictwem Przemysława Żywickiego. Wszystkie materiały nutowe muzyki myśliwskiej, jakie zachowały się zostały przekazane przez Lecha Głowickiego do całkowitej dyspozycji Krzysztofowi Krykowi.

Krzysztof Kadlec

 

W nagraniu wziął udział Zespół Reprezentacyjny Sygnalistów Myśliwskich HUBERTUSY przy Kole Łowieckim nr 31 „Bażant” w Świnicach Wartkich w składzie:

Roman Dobiecki, Maksymilian Milczarek, Piotr Milczarek, Dariusz Skotnicki, Michał Pietrucha, Adrian Sobczyński, Szymon Ircha.

Partię wokalną utworu „Święty Hubercie Patronie nasz” wspomogli gościnnie: Paweł Lewiński i Sławomir Płaczkowski

 

Producent i Patron Zespołu: Okręgowa Rada Łowiecka w Łodzi

Płytę można nabyć w siedzibie Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Łodzi lub dzwoniąc pod numer 42 636-45-46