Płyta, która nie istnieje

Kraj: 
Polska

Zespół Pieśni Myśliwskiej „Nemrod” działający przy Zarządzie Okręgowym Polskiego Związku Łowieckiego w Poznaniu powstał w 2005 roku z inicjatywy Łukasza Prendke, Macieja Kościelskiego, Radosława Jastaka, Janusza Zawadzkiego i Krzysztofa Kadleca, który do śpiewającej grupy dołączył z rogiem parfors i waltornią. Tak przez blisko osiem lat wspólnie koncertowaliśmy w kraju i czasami poza jej granicami, propagując polską artystyczną wielogłosową pieśń myśliwską. Były to często zapomniane, przez dziesiątki lat nie wykonywane, wspaniałe dzieła m. in. Józefa Elsnera, Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Piotra Muszyńskiego czy Franciszka Piaska. Niejednokrotnie na specjalne zamówienie „Nemrodów” powstawały opracowania współczesnych piosenek myśliwskich takich twórców jak: Wacław Mastyk, Krzysztof Kadlec, Ryszard Kozłowski. Niektóre utwory opracowywał Maciej Kościelski – wytrawny chórmistrz wywodzący się z poznańskiej szkoły prof. Stefana Stuligrosza. Spod jego ręki wyszło kilka opracowań pieśni leśnych i myśliwskich na różne zespoły wokalne. Muzyczne doświadczenie i wrażliwość jako śpiewaka i dyrygenta wyczuwalna jest zarówno w aranżowanych przez niego utworach a także wykonywanych piosenkach. Maciek śpiewał w Zespole czy solo „z duszą”, nadając kompozycjom aktorski wyraz. W pierwszej polskiej operze „Heca albo polowanie na zająca” anonimowego autora, której prapremiera odbyła się w Muzeum-Zamek Górków w Szamotułach podczas VI Salonu Hubertowskiego w 2008 roku, po mistrzowsku wykreował rolę Dworzanina Starszego i wspólnie z scenicznym partnerem – Piotrem Należytym stworzyli scenę przepełnioną autentycznym humorem. Jako dyrygent chóru popularyzował pieśń myśliwską. Po roku 2013 jego artystyczna aktywność zmalała spowodowana kłopotami zdrowotnymi. Zmarł nagle, we śnie 30 września 2018 roku.

Maćku, Drogi Przyjacielu, brakuje nam Ciebie!

W moich prywatnych zbiorach znalazłem kilka wspólnych z Maciejem roboczych nagrań nigdy dotąd niepublikowanych oraz dwie fanfary skomponowane i nagrane przeze mnie przed laty. Na tej wyimaginowanej płycie zamieściłem nieznane zapisy dźwiękowe pierwszego składu osobowego „Nemroda”, gdzie od czasu do czasu wyłania się bas Maćka Kościelskiego. Niektóre nagrania były realizowane na nieprofesjonalnym sprzęcie lub podczas koncertu, co ma wpływ na ich gorszą jakość. „Płyta, która nie istnieje” ma charakter dokumentu i tak ją należy odbierać. Jest dźwiękowym archiwum polskiej muzycznej kultury łowieckiej. Powstawała pomiędzy 20 a 23 czerwca 2019 roku.

 

Krzysztof Kadlec